Hei, igjen! Grattis med besiktning och Hemi!
Har tittet på noen pumpehus i mitt lager: Om du har ett kinesisk alu hus (Hughes, 440S, Procomp osv), så er dem for trange spesielt på nedre hålet passasjer side, såvidt du kan stikke lille fingren inn i hålet. Det ser du når du tar av huset. Jeg bruker å porte opp på både sider (kolla att du icke porter igjenom invendig til grannekanalene!), spesielt pass. side från båda håll, vet at Dulcich har åtvarat om såna hus förut. Jeg ville ha kollat dette först. Om du blockar bypassen så stiger trycket, och luften tvings ut. Den forsvinner når du har kört ett tag uansett. Jeg ville ikke ha blocket bypassen.
Flödet er: ut fra pumpen i botten, vattnet strömmer igjenom blocken til baksidan, upp til toppen, framåt och ned i blocken och ut igjenom övre hål, inn i vp, och i retur enten via termostat til radiator, igjenom den i topp, suges inn från botten in i center vp (varm motor) eller bypassen från tryck till sugeside vp (kald) eller en mix (körning med arbetande termostat). Samme på både blocksidor!
Det finns små hål som läcker vatten mellom topp ocj block, för utjamning och ta bort luft.
Gamle Mopar aluhus er bättre, alle gjutjern Ok, och det finns dyrere aftermarket som flöder OK. Jeg har levert flere motorer med portede kinahus, ingen problemer.
Kolla ochså blocken år huset er demontert.
Jeg har hatt en World block med klumper av gjutsand som blokkerte flödet på insidan av lyftarne (borret hål från lyftergallerien, meislat bort skiten, gjenget och pluggat!
), den har lite dårligt design der pga de lange bossene til innvendig topp studs. Kollas med tryckluft från toppdeckene före motorne monteres. Mycket grova deler från USA!
Hoppas du hittar/fixar felet! Ursäkta mitt dårliga svenska!
Mvh
Øyvind Mostad